Hoewel veel mensen fan zijn van het ontwerp van Tesla, heeft het bedrijf ook een aantal misbaksels voortgebracht.
De Roadster uit 2008 was bijvoorbeeld een revolutionaire auto, maar hij was ook totaal niet praktisch.
Dit zijn de mooiste en lelijkste Tesla’s op een rij.
Tesla is sinds het maken van de Roadster in 2008 al een stuk beter geworden in het ontwerpen van auto’s.
De Roadster was een revolutionaire auto die onze blik op elektrische auto’s compleet veranderde. Hij was snel, zag er mooi uit en was leuk om in te rijden.
Maar… hij was ook totaal niet praktisch, zat niet lekker en er pasten maar twee volwassenen in. Als ze niet te lang waren.
Omdat de Roadster op het chassis van een Lotus was gebouwd, moest Tesla voor de Model S, de eerste auto met een compleet eigen ontwerp, weer helemaal opnieuw beginnen aan de tekentafel. In 2012 was hij klaar en dankzij die auto domineert Tesla nu de markt voor elektrisch rijden. In 2019 verkocht het bijna 400.000 auto’s.
Er volgden nog meer modellen. Hoofd design Franz von Holzhausen ontwikkelde de stijl die Tesla kenmerkt: conservatief maar tijdloos.
Toch zijn sommige modellen beter gelukt dan andere. We hebben ze gerangschikt:
7. De Model Y.
Ook Tesla gebruikt nu, net zoals veel bedrijven in de auto-industrie, dezelfde methoden om de Model Y te produceren als bij de Model 3. Dat is misschien wat onpraktisch, want de Model Y is een crossover SUV en de Model 3 een sedan.
Daarom zien sommigen in de Model Y een squattende schildpad.
6. De Model X.
De Model X laat goed zien dat Tesla een hoop ideeën heeft die er misschien cool uitzien, maar wat onpraktisch uitpakken.
De Model X was een ramp. De auto bleek ingewikkeld om te maken waardoor Tesla in een "productiehel" belandde, zoals Musk het zelf noemde. En de deuren zien er mooi en futuristisch uit, maar ik heb de auto twee keer getest en kwam er al snel achter dat normale deuren veel handiger zijn.
Daarnaast moest Tesla door productieproblemen plotseling zelf z'n stoelen gaan maken. Resultaat: ze zitten voor geen meter, maar zien er wel cool uit.
En het design? Pfoe, de Model X lijkt nog het meest op een ruimteschip uit Star Trek en dat is niet bepaald iets dat ik op m'n oprit zou willen hebben staan. Als er dan zoiets moet staan, zou ik liever een echt ruimteschip hebben dan de Model X.
5. De Cybertruck.
Ik snap wat Von Holzhausen probeerde te bereiken met deze post-apocalyps-mobiel, maar echt mooi is het niet. De auto lijkt op niets anders dat je op de weg vindt, en dat is ook de bedoeling. Het is meer een soort marketingstunt van Tesla.
4. De Semi.
Met de Semi blijven we in de ruimtesferen, want hij ziet er nog het meest uit als een grotere versie van de Cybertruck.
Doordat containers standaardmaten hebben, kon Tesla de vrachtwagen niet compleet opnieuw uitvinden. Dus hoewel de Semi eruitziet alsof hij uit een sciencefictionfilm komt, lijkt hij eigenlijk behoorlijk veel op een doodgewone vrachtwagen.
Maar aan de binnenkant heeft Tesla zich wel behoorlijk kunnen uitleven. De chauffeur zit namelijk in het midden van de cabine, waardoor deze meer kan zien dan in normale vrachtwagens. Ook heeft Tesla een paar touchscreens in het ontwerp geïntegreerd, zodat de vrachtwagen er extra futuristisch uitziet.
3. De Model 3.
Nu komen we ergens! De Model 3 is op dit moment mijn favoriete Tesla. Hij is mooi ontworpen en zit vol met ideeën over de toekomst van mobiliteit.
De Model 3 is eigenlijk gewoon een kleinere versie van de Model S. Het interieur is dankzij het grote touchscreen heel rustig. Waar je in andere auto's veel knopjes vindt, zijn in de Model 3 al die functies in het touchscreen te vinden.
Daardoor rijdt deze auto's heel anders dan andere auto's. Je hebt weinig afleidingen, goed zicht op de weg en ook nog een glazen dak boven je hoofd. Daar komt ook nog bij dat de elektrische motor van de Model 3 weinig geluid maakt, waardoor je heel rustig naar je bestemming rijdt.
2. De Model S.
Ik vind de Model S ernstig onderschat.
Tesla's eerste volledig eigen ontwerp was radicaal, juist omdat het dat niet was. De auto van de toekomst leek ontzettend veel op auto's die al op de weg reden. En hij gedroeg zich op de weg ook nog eens als een luxe sedan, behalve dan dat-ie ontzettend snel kon optrekken.
Ik heb er een hobby van gemaakt om de Model S in het wild te spotten, en ze zien er vrijwel altijd nog steeds goed uit. Het aluminium frame helpt daar zeker bij, maar ik vermoed ook dat de eigenaren hun auto nogal pamperen.
Deze auto heeft iets bijzonders. Ik vind hem het meesterwerk van Von Holzhausen.
1. De nieuwe Roadster.
En als de Model S zijn meesterwerk is, is de nieuwe Roadster zijn liefdesbaby.
Hij werd in 2017 onthuld en haalt 0 tot 100 km/u in 2,1 seconden, waardoor het (vermoedelijk) de snelste auto is waarmee je legaal op de openbare weg mag rijden. Waarschijnlijk kun je 'm ergens dit of volgend jaar kopen.
De meeste auto-ontwerpers willen het liefst een sportauto maken, en dat is precies wat Von Holzhausen heeft gedaan met de nieuwe Roadster. Hij gebruikte daar de belangrijkste designelementen van Tesla bij, maar heeft het allemaal nog wat extra aangezet. Het resultaat: een auto die om snelheid schreeuwt.
Von Holzhausen had het allemaal nog net wat dramatischer kunnen maken, maar dat heeft hij expres niet gedaan. Daardoor is de Roadster een smaakvolle snelheidsmachine.